עדכוני מס הכנסה לשנת 2025 – סקירה מקיפה למעסיקים ולמשלמי קצבאות
מבוא
שנת 2025 מביאה עמה שינויים רבים בעולם המיסוי בישראל, הן למעסיקים והן למשלמי קצבאות ולגמלאים. חלק מהעדכונים נובעים מחוק ההתייעלות הכלכלית (התשפ"ה-2024), הכולל בין היתר הקפאת עדכוני מס שהיו צפויים להיכנס לתוקף, וחלקם נוגעים למס נוסף על הכנסות גבוהות, לשיעורי הריבית שקובעת רשות המסים, לתקרות חדשות המחושבות לפי “השכר הממוצע במשק”, וכן להנחיות ייעודיות בעקבות המצב הביטחוני (“מלחמת חרבות ברזל”). נוסף על כך, יש לשים לב גם לשינויים בסעיף 9א(ב) לפקודת מס הכנסה, המטפלים בהגדלת הפטור לקצבה מזכה.
מטרת מאמר מקיף זה היא לעשות סדר בכל השינויים, להדגיש אלו הקפאות נותרו בעינן ביחס לשנים קודמות, אילו סכומים ותקרות עודכנו בכל זאת, וכיצד נדרשים מעסיקים, מנכי מס ומשלמי קצבאות לפעול כדי להתאים את מערכות השכר והדיווח שלהם לכללי המס החדשים. נדון גם בשאלת השווי הנזקף לעובדים בגין הטבות (כמו שווי שימוש ברכב וריבית רעיונית), בתנאים לקבלת פטורים מסוימים, ובסוגיות חשובות בתחום הטבות המס הנוגעות לתושבי יישובים מיוחדים.
המאמר כתוב בפורמט קצר פסקאות המותאם לחיפוש בגוגל, כך שכל אחת מנקודות הדיון המובאות בו תציג בפניכם תמונה תמציתית וברורה של החידושים העיקריים לשנת 2025. מומלץ למעסיקים, לגמלאים וליחידים בעלי הכנסות גבוהות לקרוא בעיון את הסקירה ולהיעזר בשירותי יועצי מס, רואי חשבון וגורמים מקצועיים לפי הצורך. הקפדה על נהלי המס המעודכנים תבטיח עמידה בחוק, תמנע קנסות וטעויות דיווח ותאפשר לעובדים ולגמלאים לממש בקלות את זכויותיהם.
1. הקדמה כללית – מה כוללת הקפאת עדכוני המס?
בשנת 2025 חל חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2025) (הקפאת עדכוני מס ומס יסף), התשפ"ה-2024. החוק הזה קובע כי מרבית העדכונים בתחום המיסוי, שהיו אמורים להיכנס לתוקף בתחילת השנה, מוקפאים זמנית. המשמעות המעשית: מדרגות מס הכנסה לא עלו באופן שהיה צפוי, ומס יסף (המוכר גם כ"מס נוסף") נותר באותו מבנה שהיה בשנה שעברה, למעט תוספת קטנה בתחום ההכנסות ההוניות, עליה נרחיב בהמשך.
למה נעשתה הקפאה זו?
הממשלה ביקשה להגביל עלייה אפשרית במספר סעיפים כדי לצמצם את הגרעון ולשמור על יציבות פיסקלית. ההקפאה הובילה לכך שמעסיקים ומנכים אחרים (כמו בנקים או קרנות פנסיה) לא צריכים לבצע התאמות גדולות בחישובי המס ביחס לשנה הקודמת, אך עדיין נדרשים לשים לב לעדכונים נקודתיים ש”השאירו בחיים” למרות ההקפאה.
2. מדרגות מס לשנת 2025 – זהות למדרגות השנה הקודמת
אחת ההשלכות המרכזיות של הקפאת העדכונים היא שמדרגות המס נותרו כפי שהיו בשנה הקודמת. המשמעות הפרקטית: – כאשר מעסיק מנכה מס הכנסה ממשכורות העובדים, או כאשר מנכה מס מנכה (כגון גורם משלם בקצבה) מחויב בדיווח, התעריפים והטבלאות שנוּספו היו אמורים להישאר ללא שינוי. – עובדים שרגילים לסכום נטו מסוים, לא יראו שינוי מהותי מלבד השלכות שכרם האישי (למשל, העלאת שכר או הגדלת שעות עבודה).
עם זאת, יש לזכור שגם אם מדרגות המס לא עודכנו, תוספות שכר או קידום במקום העבודה עשויים להקפיץ עובד למדרגת מס גבוהה יותר. לכן, תמיד מומלץ לבדוק את תלושי השכר והניכויים, ולהיעזר בכלים כמו סימולטור מס הכנסה של רשות המסים כדי לקבל תמונת מצב מעודכנת.
3. מס נוסף על הכנסות גבוהות (סעיף 121ב) – שיעור 3%
סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה, המוכר כ”מס יסף” או “המס הנוסף”, ממשיך גם השנה לפעול באותה מתכונת. שיעור המס הנוסף על הכנסות גבוהות נותר 3%, והסף החייב במס נוסף נותר 721,560 ₪ בשנה, מה שמקביל לכ-60,130 ₪ בחודש.
בפועל, כל סכום הכנסה חייבת מעל 721,560 ₪ בשנה – יחויב בתוספת 3% מעבר למדרגת המס הרגילה. כדאי לשים לב שסכום זה אינו מתעדכן בהתאם למדד או לשכר הממוצע, משום שהוא הוקפא במסגרת החוק הנ”ל. עבור מעסיקים המשלמים בונוסים לעובדים בכירים או עבור יחידים בעלי משכורות גבוהות במיוחד, ניכוי המס במקור צריך לקחת זאת בחשבון.
4. מס נוסף חדש על הכנסות הוניות – שיעור 2%
הפיתוח המשמעותי ביותר בתחום ה"מס הנוסף" נוגע להכנסות הוניות. החל משנת 2025, נקבע מס נוסף בשיעור של 2% על הכנסות הוניות (למשל רווחי הון מניירות ערך סחירים, נכסי נדל"ן, אופציות לעובדים) מעל אותו סף של 721,560 ₪ בשנה. מדובר בתוספת נפרדת מהמס הנוסף של 3% על הכנסות רגילות.
דוגמה מעשית:
עובד בחברה טכנולוגית מימש אופציות בשווי גבוה, מה שהקפיץ את כלל הכנסותיו ההוניות מעל סף 721,560 ₪. כעת, על החלק שמעל סף זה, הוא ישלם 2% נוספים.
באותה שנה, ייתכן שגם הכנסתו הרגילה (שכר עבודה ובונוסים) תעבור את הסף ותהיה כפופה ל-3% נוספים.
היישום הוא מורכב יותר, במיוחד אם מדובר באופציות עם תנאים מיוחדים (סעיף 102) או רווחים מנדל"ן. לכן, מומלץ לוודא כי מערכות השכר והנהלת החשבונות מותאמות לגביית מס הוני נוסף, וכי העובד או הנישום מכיר את חובות הדיווח.
5. עדכוני סכומים ותקרות לשנת המס 2025 – סקירה כללית
רשות המסים פרסמה טבלאות שמרכזות את הסכומים והתקרות המעודכנים לניכויים, זיכויים ופטורים למיניהם. חלק מהסכומים לא עודכן (בשל הקפאת החקיקה), אך אחרים כן קיבלו עדכונים מינוריים. מעסיקים צריכים לעיין בטבלאות כדי להבין איזו תקרה עודכנה ואיזו נותרה ללא שינוי. למשל:
תקרות ניכוי לקרנות השתלמות או הפרשות פנסיוניות.
תקרת משיכת פטורה ממס במצבי פרישה או מקרים חריגים.
סכומים הקשורים לנקודות זיכוי מיוחדות (כמו הורים לילדים עם מוגבלות, הורה יחידני וכדומה).
חוסר הבנה של אחת התקרות עלול להוביל לטעויות ניכוי. לכן, מנהלי חשבונות וחשבי שכר חייבים להשוות מול פרסומי רשות המסים ולוודא כי המערכות הממוחשבות עודכנו בהתאם.
6. שינוי שיעור הריבית לעניין סעיף 3(ט) – ירידה ל־6.69%
שר האוצר חתם ב־25.12.2024 על הודעת מס הכנסה (קביעת שיעור ריבית), התשפ"ה-2024, המעדכנת את הריבית הרעיונית הנלקחת בחשבון בהתאם לסעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה. הריבית הרעיונית חלה במקרים שבהם עובד או בעל שליטה מקבלים הלוואה בתנאים מועדפים ממקום העבודה או מהחברה שבבעלותו. השנה ירד השיעור מ־6.91% ל־6.69%.
איך זה משפיע על העובד?
במקרים של הלוואה זולה מהשוק, ההפרש בין הריבית “הראויה” (לפי סעיף 3(ט)) לריבית שהעובד משלם בפועל נזקף כהטבה חייבת במס בתלוש השכר. מנהלי השכר נדרשים לעדכן את ערכי הריבית החדשים כדי לוודא שההכנסה החייבת שעובדים מדווחים עליה נכונה. כל סטייה תגרור הפרשי מס או דו”חות מתוקנים בהמשך.
7. הצמדה לשני סכומי שכר ממוצע במשק (12,536 ₪ ו־13,316 ₪)
בשנת 2025 נוצר מצב ייחודי של “שני סכומי שכר ממוצע במשק”. כתוצאה מתיקוני חקיקה שונים:
12,536 ₪ – מיועד לשימוש במוסד לביטוח לאומי, בעיקר לצרכי גביית דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
13,316 ₪ – משמש לצרכים אחרים בפקודת מס הכנסה ולצורך חישוב גמלאות בביטוח הלאומי, כגון תקרת פיצויי פיטורים, סכום מקסימלי להפקדות פנסיוניות וכדומה.
מדוע נוצר פער זה?
המחוקק ביקש לצמצם את עלויות הביטוח הלאומי, במקביל לשמירה על מדדים מסוימים המחושבים לצורך הטבות מס ותקצוב גמלאות. המשמעות המעשית היא שמעסיקים אינם יכולים להניח באופן אוטומטי שה”שכר הממוצע” זהה לכל צורך. במקום זאת, יש לבחון בכל פעם: לאיזו מטרה אני צריך את השכר הממוצע? בהתאם לכך, ליישם את הסכום המתאים.
8. הגדלת הפטור ממס על קצבה מזכה (סעיף 9א(ב))
בשנים האחרונות קיימת מגמה מתמשכת להגדלת אחוז הפטור על קצבה מזכה, בהתאם לשינויים שהוכנסו בתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. בשנת 2025 מגיע שיעור הפטור ל־67% מתוך תקרת הקצבה המזכה (בכפוף לתנאים מסוימים), וזאת לאחר מספר פעימות העלאה הדרגתיות שהיו משנת 2012 ואילך.
החידוש לשנה זו:
נדרש מימוש של "אישור קיבוע זכויות" (טופס 161ח/161י) שבו מצוין מהו שיעור הפטור המקורי ואיך לחשב את ההגדלה.
במקרה שהגמלאי הגיע לגיל פרישה בשנת 2025, יש לבדוק אם מגיע לו פטור מוגדל אוטומטית בשל היותו “מקבל קצבה יחידה” או אם עליו לבצע צעדים נוספים בתיאום המס.
מנכי מס ומשלמי קצבאות (למשל קרנות פנסיה וחברות ביטוח) מחויבים לוודא שהם מיישמים את הפטור הנוסף כנדרש, וליידע את הגמלאים מראש על האפשרות לבצע תיאום או להצהיר על היותם בעלי קצבה יחידה.
9. הנחיות למיסוי קצבאות בשנת המס 2025
עם התפתחות הרפורמות בקצבאות, פרסמה רשות המסים ב־27.1.2025 חוזר המנחה כיצד לחשב ולנכות מס מקצבאות באופן מעודכן:
9.1 גמלאים שהגיעו לגיל פרישה לאחר 1.1.2025
גמלאים חדשים צריכים למלא טופס 101ג (או 101) ולהצהיר על היבטים שונים של הכנסתם. במידה שהם זכאים ל“קצבה יחידה”, ניתן להחיל את הפטור הנוסף אוטומטית, תוך הצגת האישורים המתאימים. אם יש להם יותר מקצבה אחת (למשל גם מקצבת פנסיה נוספת וגם מביטוח מנהלים), ייתכן שיהיה עליהם לבצע תיאום מס או להמציא אישור פרטני של פקיד השומה.
9.2 גמלאים שהגיעו לגיל פרישה לפני 1.1.2025
במקרה זה, משלם הקצבה כבר מנכה מס לפי המידע שהיה לו מהשנים הקודמות. אם הגמלאי זכאי לפטור מוגדל בשנת 2025, חובה עליו לעדכן את משלם הקצבה (ולא להניח שזה יתבצע אוטומטית). אם לא יוגשו האישורים הדרושים, מנכה המס ימשיך לנכות בהתאם לנתונים הישנים.
9.3 חובת יידוע של משלמי קצבאות
חלק מהחוקים החדשים מחייבים את הגופים שמשלמים קצבאות לשלוח מכתבי הסבר לגמלאים, כדי ליידע אותם על עדכוני הפטור ועל האפשרויות למצות את זכותם. כך מובטח שהגמלאים לא ייפגעו בשל חוסר מודעות, והם יוכלו לפנות בזמן לטופס תיאום מס או לטפסי קיבוע זכויות כדי לקבל את הפטור המשופר.
10. עדכון שווי שימוש ברכב בשנת 2025
שווי השימוש ברכב צמוד לעובד – החל משנת 2010 – מבוסס על אחוז מסוים ממחיר המחירון, עם תקרה שנתית המתעדכנת מעת לעת. בשנת 2025 נקבעה תקרת מחיר המחירון לחישוב שווי שימוש ליניארי ל־583,100 ₪, במקום 563,790 ₪ בשנה הקודמת. שיעור החישוב נותר 2.48%.
עבור רכבי יוקרה שמחיר המחירון שלהם מעל התקרה, השווי המקסימלי יחושב על הסכום הזה ולא על הסכום בפועל. בנוסף, ישנן הפחתות ייעודיות לרכבים חשמליים והיברידיים, בהתאם לטבלאות המתפרסמות באתר רשות המסים ובמערכת שע”מ. מעסיקים חייבים לעדכן את מערכות השכר כדי לזקוף לעובד את שווי השימוש הנכון, אחרת ייווצרו הפרשי מס שחייבים בתשלום.
11. הטבה במס בגין מגורים ביישוב מזכה (סעיף 11)
סעיף 11 לפקודת מס הכנסה מקנה הטבת מס לתושבי יישובים מסוימים, בהתאם לרשימה המתעדכנת בכל תחילת שנה. ב־1.1.2025 יצאה רשימה חדשה של יישובים מזכים, וחלק מהיישובים שנגרעו או נוספו משפיעים באופן מיידי על זכאות העובדים. ההטבה היא אחוז פטור מסוים מההכנסה החייבת, עד לתקרה מוגדרת.
איך זה משליך על המעסיק?
כאשר עובד מציג אישור תושבות תקף מיישוב המזכה, המעסיק אמור להפחית מהכנסתו החייבת בהתאם להנחיות רשות המסים. הפרוצדורה כוללת הצהרות מצד העובד (בטופס 101), ובמקרים רבים גם הצגת אישור עדכני מהרשות המקומית. חשוב לבדוק שלא עבר תוקפו של האישור, אחרת לא ניתן לתת את ההטבה בתלוש השכר.
12. הנחיות מיוחדות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל"
במהלך שנת 2025, בשל המצב הביטחוני החריג ("מלחמת חרבות ברזל"), פונו זמנית תושבי יישובים מסוימים הנמצאים בקו העימות. רשות המסים פרסמה חוזר ב־6.1.2025 המאפשר לשמור על זכאות להטבת מס ביישוב, גם אם בפועל התושבים לא מתגוררים במקום בתקופה הזמנית של הפינוי.
התנאי הוא שהיישוב מופיע ברשימת היישובים המפונים, ושיש לתושב אישור המעיד שהוא אכן נפגע והועבר לאזור חלופי בשל המצב הביטחוני. עליו גם לחתום על הצהרה כי אין לו מרכז חיים במקום אחר, וכי הוא מתכוון לחזור ליישוב ברגע שהרשויות יתירו זאת. המעסיק או משלם הקצבה רשאי להמשיך להכיר בעובד כ”תושב יישוב מזכה” לצורך הטבות המס, כל עוד מתקיימים התנאים הנ”ל.
13. נקודות זיכוי למסיימי לימודים לתואר או מקצוע (סעיפים 40ג ו־40ד)
נושא נוסף שלא הוקפא הוא מתן נקודות זיכוי למי שסיים לימודים לתואר אקדמי או ללימודי מקצוע. החל מהשנה העוקבת לשנת סיום הלימודים, הבוגר זכאי לנקודות זיכוי לתקופה מוגבלת (לרוב שנה אחת או יותר, תלוי בסוג התואר ובהשלמת התמחות אם נדרשת). ההקפאה בחוק ההתייעלות הכלכלית לא נגעה להטבה זו, כך שעובדים שסיימו לימודים לאחרונה צריכים להציג למעסיק או לפקיד השומה את האישורים הרלוונטיים כדי לקבל את נקודות הזיכוי.
אם העובד זקוק להתמחות (כמו בעריכת דין או ראיית חשבון), הוא יכול לדחות את תחילת מימוש נקודות הזיכוי עד לאחר סיום תקופת ההתמחות. חשוב לוודא שהדיווח נעשה נכון כבר בתחילת השנה, כדי שהמעסיק ינכה פחות מס הכנסה מתלושי השכר או שהגמלאי יפעל לקבל זיכוי בתיאום מס.
14. הוראות למתן פטור מניכוי מס במקור מקופות גמל – הארכת תוקף
ברשות המסים פורסם כי ההוראה משנת 2020, המתירה פטור מניכוי מס במקור למי שמשך כספים מקופות גמל בשל הכנסה נמוכה, מוארכת עד לסוף שנת 2025. מדובר בהוראה שתוכננה להיות זמנית, אך הוארכה בעקבות המשבר הכלכלי ואי-הוודאות בשוק.
כיצד זה עובד?
מבקש הפטור אמור להגיש בקשה מפורטת לרשות המסים, להוכיח שהכנסתו מתחת לסף מסוים, ולקבל אישור שלא ינוכו לו מסים במקור בעת משיכת הכספים. כך הוא יכול לנצל את החיסכון בקופת הגמל גם ללא חיוב מס, בנסיבות שהוגדרו.
15. ביטול הטבת מס לעבודה במשמרות במפעלי ייצור
תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) העניקו בעבר זיכוי בשיעור 15% לעובדי משמרות (שנייה ושלישית) במפעלים מסוימים. אולם, ככל הנראה החל משנת 2025 התוקף של התקנות לא הוארך. המשמעות: עובדים במשמרות לא יקבלו יותר את הזיכוי הזה, והמעסיקים לא יורשו להפחית את המס בתלוש על בסיס עבודה במשמרות כפי שהיה בעבר.
מומלץ למעסיקים בענפי הייצור לבדוק אם הם כפופים להסכמים קיבוציים המעניקים הטבות מקבילות, או אם קיימת הוראת שעה שנוגעת למצבים מיוחדים. אך על פי רוב, הטבת המס הרשמית בוטלה ולא חודשה לשנת 2025.
16. עדכון שיעורי מס שכר לשנת 2025 – השלכת העלאת המע”מ
בתחילת 2025, עלה שיעור המע”מ מ־17% ל־18%. שינוי זה משפיע על מס השכר שגובים ממלכ”רים ומוסדות כספיים, שכן הוא מחושב לרוב על בסיס שיעור דומה לשיעור המע”מ.
לפי התיקון העדכני, נקבע:
מס שכר על מלכ”ר – 7.5% (לא חל שינוי).
מס שכר על מוסדות כספיים – 18%.
עם זאת, לבנקים הגדולים נקבע שיעור מס שכר של 17% בלבד במסגרת “הוראת שעה – חרבות ברזל” (התשפ"ד-2024), בעוד בנקים קטנים או בינוניים עדיין כפופים ל־18%.
שינויים אלו נראים קטנים, אך עלולים ליצור בלבול. מוסדות כספיים או מלכ”רים צריכים לבדוק בקפידה לאיזו קטגוריה הם משתייכים, ולהחיל את שיעור מס השכר המתאים בדיווחיהם לרשות המסים.
17. עדכון תקרה לניכוי דמי חבר / דמי טיפול ארגוני
בתחילת 2025, התעדכנה התקרה לחישוב ניכוי דמי חבר או דמי טיפול ארגוני לארגוני עובדים (כמו ההסתדרות) מ־21,311 ₪ ל־22,637 ₪ לחודש. כתוצאה מכך, עובדים בעלי שכר גבוה יותר עשויים לשלם מעט יותר דמי חבר, בהתאם לאחוז הקבוע בארגון.
חשוב שמערכות השכר ייקחו בחשבון את התקרה החדשה, מפני שאם המעסיק מנכה סכומים גבוהים מגבול התקרה או מנכה סכומים שחורגים מההרשאה החוקית, הדבר עלול להיחשב כהפרת זכויות עובד.
18. סכומים שלא ניתנים לעיקול בשנת 2025
חוק הגנת השכר וחוק הבטחת הכנסה קובעים שישנו סכום מינימלי משכרו של עובד שאינו ניתן לעיקול, כדי להבטיח את יכולתו לחיות בכבוד. בשנת 2025 עודכנו סכומים אלו, בהתחשב גם בהרכב המשפחתי (מספר נפשות במשפחה וכו’). בחלק מהמצבים לא ניתן לעקל למעלה מ־80% מהשכר.
יש לזכור שבמקרה של חוב מזונות, העדיפות ניתנת לזוכה במזונות, ולכן ניתן לעקל גם את אותם חלקים מהשכר שבמצבים אחרים היו מוגנים. מעסיקים המקבלים צווי עיקול צריכים לוודא בדיוק מהו הסכום המוגן וכיצד ליישם את צו העיקול, כדי לא להפר את החוק.
19. סיכום והמלצות לפעולה
שנת 2025 היא שנה רבת שינויים והקפאות בו זמנית. מצד אחד, מדרגות המס לא זזו בפועל, שיעור “המס הנוסף” (3%) נותר כשהיה, ובמקביל נוספה שכבה נוספת של 2% על הכנסות הוניות. מצד שני, תקרות מסוימות כן עודכנו, כמו תקרת מחיר המחירון לשווי שימוש ברכב, ושיעור הריבית לפי סעיף 3(ט) ירד מעט.
בסוגיית הקצבאות, הגדלת הפטור על קצבה מזכה (סעיף 9א(ב)) ממשיכה במסלול ההעלאה ההדרגתית לשיעור של 67%. יחד עם זאת, גמלאים צריכים להגיש את המסמכים הנדרשים (טופס 161ח, הצהרות על “קצבה יחידה” וכדומה) כדי ליהנות מהפטור המוגדל.
גם המעסיקים חייבים להיות מעודכנים באשר לשני סכומי “השכר הממוצע במשק” החדשים, ליישם את ההפרדה בין הסכום לחישוב דמי ביטוח לאומי (12,536 ₪) לבין הסכום לחישוב תקרות הפטורים והגמלאות (13,316 ₪). כמו כן, אל תשכחו להיערך לכל תרחיש בעקבות המצב הביטחוני – עובדים מפונים מיישובים עלולים לשנות את כתובתם בפועל, אך להישאר זכאים להטבת מס כאילו הם תושבי היישוב המקורי.
המלצות פרקטיות למעסיקים ולמשלמי קצבאות
1. **עדכון מערכות שכר** ודאו שכל השינויים (או ההקפאות) מוגדרים במערכת השכר: שיעורי מס להכנסה רגילה, מס נוסף להכנסות גבוהות והוניות, שווי שימוש ברכב מחושב כראוי, ושיעור הריבית (3(ט)) מעודכן.
בדיקה מול רואה חשבון / יועץ מס
מאחר שחלק מהשינויים מורכבים, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע שיוכלו לוודא שתלושי השכר והדיווחים השוטפים נכונים. טעויות חוזרות עשויות להוביל לקנסות ולדרישות הפרשי מס.
מידע לעובדים וגמלאים
אם אתם משלם קצבאות (למשל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או גוף מוסדי אחר), הקפידו לעדכן את מקבלי הקצבאות לגבי האפשרות לממש את הפטור המוגדל על קצבה מזכה. גם מעסיקי עובדים שגרים ביישובים מזכים או עובדים חדשים שסיימו תואר – שתפו אותם במידע הרלוונטי.
קשר עם רשות המסים
לעיתים מתפרסמות הבהרות נוספות במהלך השנה, במיוחד לאור המצב הביטחוני (מלחמת “חרבות ברזל”). הישארו מעודכנים בפרסומים הרשמיים, בדקו אם יצאו חוזרים מיוחדים, והיערכו לשינויים נוספים העלולים להגיע בכל עת.
יישובים שפונו זמנית
מעסיקים ועובדים שלא בטוחים אם יישובם נחשב כמפונה זכאי או אם יש החרגה מיוחדת – חשוב ליצור קשר עם הרשות המקומית, לבדוק ברשימות העדכניות באתר רשות המסים, ולנקוט בכל הנהלים לקבלת הטבת המס.
מעקב אחרי שיעורי המע”מ ומס השכר
השינויים במע”מ ובמס השכר יכולים להשפיע על מוסדות כספיים, מלכ”רים ובנקים, בייחוד כשנקבעה מדרגה מיוחדת לבנקים גדולים בשנת 2025. וודאו שאתם מיישמים את הכללים הרלוונטיים לסוג הארגון שלכם.
טבלה מרכזת: עיקרי השינויים לשנת 2025
נושא | מה השתנה | הערות ופעולות נדרשות |
---|---|---|
מדרגות מס הכנסה | לא עודכנו (הקפאה) | להמשיך להשתמש במדרגות השנה שעברה |
מס נוסף (3%) על הכנסות גבוהות | נותר בעינו | סף 721,560 ₪ בשנה, אין שינוי בשיעור |
מס נוסף על הכנסות הוניות (2%) | נכנס לראשונה ב־2025 | על החלק שמעל 721,560 ₪ בשנה |
ריבית לעניין סעיף 3(ט) | ירידה ל־6.69% מ־6.91% | משפיע על שווי הטבת הלוואה לעובדים |
השכר הממוצע לצרכי מס | 13,316 ₪ | לענייני פיצויים, תקרות וכו'. נפרד מהשכר לביטוח לאומי |
השכר הממוצע לצרכי ביטוח לאומי | 12,536 ₪ | משמש לחישוב דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות |
הגדלת פטור על קצבה מזכה | עד 67% מהקצבה המזכה | דורש “אישור קיבוע זכויות” ותיאום מס מתאים |
שווי שימוש ברכב | תקרת מחיר עלתה ל־583,100 ₪ | 2.48% חישוב ליניארי, הנחות לרכב היברידי/חשמלי |
יישובים מזכים | עודכנה רשימה חדשה | להמציא אישור תושבות עדכני למעסיק |
מלחמת “חרבות ברזל” | הוראות חריגות לפינוי יישובים | תושבים מפונים נשארים זכאים להטבות המס |
מבט לעתיד – צפי לשינויים או הארכות?
יש לזכור שחלק מההוראות שנקבעו עד כה הוגדרו כהוראות שעה או כ”הקפאת מס זמנית”. ייתכן שבמהלך השנה, או בתחילת 2026, הכנסת תתכנס ותפעל לשינוי חלק מהמדיניות הנוכחית – למשל, ייתכן שתחזיר כוונה להעלות או להפחית את מדרגות המס, להרחיב את מס היסף או לבטל אותו, או לעדכן את השכר הממוצע לצרכי ביטוח לאומי. כמו כן, חוקי הביטוח הלאומי עצמם עשויים לעבור רביזיה נוספת, במיוחד אם המצב הביטחוני או הכלכלי ימשיך להשתנות.
לכן, מומלץ מאוד לעקוב אחרי הודעות רשות המסים ומשרד האוצר באופן שוטף. מעסיקים גדולים מקבלים לעיתים דיווחים ישירים מיועצי מס, אך גם מעסיקים קטנים ובינוניים יכולים להתעדכן דרך האתר הרשמי של רשות המסים, דרך התקשורת הכלכלית ודרך איגודי מקצוע.
כיצד להימנע מטעויות נפוצות?
1. **בחינה פרטנית של כל עובד** אל תניחו שהכול נשאר אותו דבר. אם עובד קיבל העלאה בשכר בינואר 2025, הוא עלול להיכנס למדרגת מס נוספת גם אם המדרגות “קפואות”. בדקו כל מקרה לגופו, והפנו את העובד לתיאום מס אם יש הכנסה נוספת ממעביד אחר.
יישום שכר ממוצע נכון
ההפרדה בין 12,536 ₪ ל־13,316 ₪ יוצרת כר פורה לבלבול. אל תשתמשו בשכר הממוצע הלא נכון: בדקו בכל טופס או חישוב מהו השכר הממוצע הרלוונטי על פי החוק.
קליטת “מידע על פטורים לקצבה” במערכות התלוש
אם אתם משלמים קצבאות לחברים בקרן פנסיה, ודאו שכל גמלאי שמשנה סטטוס (כגון הגעה לגיל פרישה) מזין את כל הטפסים הדרושים. לעיתים שגיאה אחת תגרום לגמלאי לשלם מס גבוה מדי או לקבל החזר מאוחר.
בדיקה טכנית של עדכוני התוכנה
חברות התוכנה המספקות מערכות שכר והנהלת חשבונות מפרסמות בדרך כלל “עדכונים לגרסת 2025”. חשוב להתקין ולוודא שהכל תקין, במיוחד בנושא הריבית הרעיונית ושווי הרכב.
הקפדה על לוחות זמנים לדיווח ולתשלום
ההגשת דו”חות מקוונים למע”מ, למס הכנסה, ולביטוח לאומי צריכה להיעשות על פי תאריכי יעד ידועים מראש. אי-עמידה בזמנים עלולה לגרור קנסות ועיצומים.
מבט על ההשלכות לחברות וארגונים
שנת 2025 מציבה אתגרים אך גם הזדמנויות: מצד אחד, הקפאה של מסים ומדרגות מס משמעותה פשטות יחסית, ומצד שני, השילוב של מס נוסף (בהכנסות רגילות והוניות) והתאמות בשווי שימוש ברכב מצריך דיוק. חברות טכנולוגיה המשלמות בונוסים גבוהים או מעניקות אופציות לעובדים, חייבות להיערך היטב לנושא של המס ההוני הנוסף בשיעור 2%, שכן אי-היכרות עמו עלולה לגרום לניכוי חסר או יתר ולהוביל להסתבכויות מול רשות המסים.
בתחום הגמלאות, ההגדלה ההדרגתית של הפטור על קצבה מזכה משפרת את מצבם של הפורשים, אך דורשת גם הבנה מצד מחלקת השכר וגופי הפנסיה. לא פעם קורה שגמלאי אינו מודע שהוא צריך להגיש טפסים כדי להרוויח מההטבה החדשה, והדבר יכול ליצור פערים משמעותיים בגובה המס שהוא משלם בפועל.
השלכות לרמת העובד הבודד
עובד שכיר מן השורה, שלא מקבל הכנסות נוספות מעבר לשכר העבודה, עשוי לחוש פחות בשינויים. שכן המדרגות לא השתנו, והמשמעות היא שהתלוש בחודש ינואר 2025 לא ייראה כל כך שונה מאשר בדצמבר 2024 (מלבד הפרשי שכר או תנאים אישיים). לעומת זאת, עובדים עם הכנסות הוניות גדולות, בעלי שליטה, או אנשים שעוברים טלטלות בחייהם (כמו פרישה לגמלאות או מעבר ליישוב מזכה) – כן יחוו את השינויים בצורה משמעותית.
עוד כדאי לזכור את אפיקי החיסכון וההשקעה הקיימים: אם עובד פודה קופת גמל או מוכר נכס נדל”ן ומגיע להכנסות הוניות גבוהות, המס החדש של 2% עלול להיכנס לתמונה ולייקר את חבות המס הכוללת שלו. לכן, מומלץ לשלב תכנון מס עם אנשי מקצוע, כדי לבחון אם ניתן לפרוס את ההכנסות על פני שנים אחדות או לנצל הקלות מס אחרות.
השלכות על מעסיקים קטנים ובינוניים
עבור מעסיק קטן, שאינו משלם שכר גבוה במיוחד, השינויים העיקריים הם: – הצורך להכיר בסכומי ה”שכר הממוצע” החדשים בעת חישוב תגמולים או פיצויים. – עדכון שווי שימוש ברכב עבור עובדים המחזיקים רכב צמוד. – חובת עדכון מערכות השכר לשיעור הריבית בסעיף 3(ט).
ייתכן שלא מדובר בעדכונים מורכבים מדי, אך בכל זאת יש לבצע אותם בקפדנות. זכרו שגם מעסיק קטן שממשיך להשתמש בטבלאות ישנות או לא מתקין את עדכוני התוכנה בזמן, מסתכן ברישום מוטעה של ההטבות או הניכויים.
התייחסות כללית להמשך השנה
בתום הרבעון הראשון או השני של 2025, הממשלה עשויה לשקול שוב את הצעדים הכלכליים. בין אם המלחמה תימשך ובין אם יסתיים המצב החירום, עשויים לצוץ צעדים משלימים – כמו החזר מס או הנחות סוציאליות נוספות לאוכלוסיות שנפגעו במיוחד. לכן, מומלץ להישאר עם היד על הדופק ולבדוק האם יצאו תיקוני חקיקה נקודתיים במהלך השנה.
לדוגמה, ייתכן שכדי לעודד חזרה של תושבי יישובים מפונים, הממשלה תבחר להרחיב את היקף ההטבה ביישוב מזכה או להקפיא את ההטבה לפרק זמן ארוך יותר ממה שנקבע. גם מענקי עבודה (מס הכנסה שלילי) עשויים לעבור שינויים המכוונים לעודד תעסוקה באזורים שנפגעו.
טיפים להתנהלות אישית של שכירים וגמלאים
1. **בדקו את תלושי השכר** ודאו שהמעסיק שלכם מיישם את נקודות הזיכוי, ההטבות והניכויים הנכונים. אם יש לכם רכב צמוד, ודאו ששווי השימוש מחושב לפי המחירון הנכון לשנת 2025.
תיאום מס
אם אתם עובדים בשני מקומות עבודה או מקבלים קצבה משני גורמים שונים, בצעו תיאום מס בהקדם דרך אתר רשות המסים או בלשכת פקיד השומה. זה ימנע חיובי מס עודפים.
מיצוי פטור בקצבה
אם יצאתם לפנסיה השנה או בשנה קודמת, חפשו מידע בנוגע לאישור קיבוע זכויות (טופס 161ח/161י). אי-הגשת הטופס עלולה לגרום לכם לשלם מס גבוה בהרבה מהנדרש.
הכרה בתושבות ביישוב מזכה
אם עברתם ליישוב חדש או פוניתם בשל המצב הביטחוני, ייתכן שתהיו זכאים להטבת מס. בדקו אם היישוב נכלל ברשימה העדכנית והגישו אישור מגורים כנדרש.
מעקב אחר הכנסות הוניות
אם אתם מחזיקים בתיק השקעות גדול או עומדים לממש נכסים, זכרו את המס הנוסף של 2%. כדאי לשקול תכנון פיננסי על מנת לפזר את מכירות הנכסים על פני כמה שנים (אם זה משתלם).
סיום דבר – שמירה על יציבות ועמידה בתקנות
למרות שחלק מהשינויים לשנת 2025 מצטיירים כמינוריים, הלכה למעשה הם עשויים להשפיע על גובה הניכויים ואופי הדיווח של אלפי מעסיקים ועובדים. זוהי אחריות משותפת של הצדדים: המעסיק נדרש לוודא עמידה בתקנות החדשות ולהימנע מחיוב יתר או חסר, ואילו העובד או הגמלאי נדרשים לעדכן בזמן בכל שינוי פרטי (כמו הסבת כתובת, מעבר ליישוב מזכה, סיום לימודים, התחלת עבודה נוספת ועוד).
בנוסף, המלצת המערכת היא שלא להקל ראש בהנחיות החדשות של רשות המסים בעניין פינוי יישובים ואזורים ביטחוניים רגישים, שכן הן מאפשרות לעובדים להמשיך ליהנות מהטבות מס בזמן שחייהם עוברים טלטלה לא פשוטה.
אין תחליף להתייעצות אישית עם אנשי מקצוע (רו”ח, יועצי מס, עורכי דין בתחום המיסים), במיוחד כשמדובר בסוגיות מורכבות כתחומי שכר, קצבאות ורווחי הון משמעותיים. בסופו של דבר, התנהלות מושכלת, מעקב רציף אחרי פרסומי הרשויות ושמירה על החוק – הם המתכון הבטוח להימנע מטעויות שיכולות לעלות ביוקר.
אולי יעניין אותך גם...
- סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים – כל מה שצריך לדעת
- הליך פיטורים תקין: כך תעשו את זה נכון ותמנעו הסתבכויות
- בודק שכר במיקור חוץ: מי אחראי לטעויות?
- שכר משתנה מול שכר קבוע – ההשלכות על המעסיק והעובד
- הוצאות מוכרות – כל מה שמותר
- חשבונאות יצירתית לעסקים – איך להפוך עודף הוצאות לרווח חכם (וחוקי)
- מה זה גילוי מרצון במס הכנסה – ומתי שווה לשקול את זה?
- שווי רכב צמוד – גילום שווי רכב לעובד: מדריך מקיף למעסיקים ולעובדים
- עיצומים כספיים למעסיקים – הפרת חוקי עבודה בישראל: סקירה מקיפה
- 5 טעויות נפוצות בניהול שכר – ואיך להימנע מהן

הסבר מקיף על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, שמאפשר להפריש מראש את כספי הפיצויים לקרן ייעודית. סקירת ההסדר,...

מדריך מקיף למעסיק בנושא הליך פיטורים תקין על פי החוק בישראל. כולל פירוט שלבי השימוע, חישוב פיצויים, הודעה...

תפקידו של בודק שכר במיקור חוץ: שמירה על אחריות המעסיק – מי באמת אחראי לשגיאות, הספק או החברה? מבואבודק...

מבוא בכל מערכת יחסי עבודה מתקיים דיון מתמשך – גלוי או סמוי – סביב שאלת השכר. האם נכון לקבוע שכר קבוע...

מבוא עבור בעלי עסקים, עצמאים וחברות, ניהול נכון של ההוצאות הוא לא רק כלי פיננסי אלא גם חלק בלתי נפרד...

מבוא ניהול עסק בעידן כלכלי מאתגר מצריך יצירתיות, לא רק בשיווק ובמכירות – אלא גם בהיבטים הפיננסיים. בעלי...

מבוא גילוי מרצון במס הכנסה הוא מושג משפטי וכלכלי שזכה לחשיפה נרחבת בשנים האחרונות, בעיקר בקרב בעלי עסקים,...

מבוא הענקת רכב צמוד לעובד הפכה לנוהג נפוץ במגזרים רבים, בייחוד בקרב אנשי מכירות, מנהלי ביניים ובכירים....

מבוא מערכת יחסי העבודה בישראל מבוססת על עקרונות יסוד של שמירה על זכויות העובדים, יצירת סביבה תעסוקתית...