הממונה על התקינה
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מוסמך לקיים הליכי בירור וחקירה בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של ההוראות בחוק התקנים, התשי"ג-1953 ובפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979. החוק והפקודה מסמיכים את הממונה לנקוט בהליכי אכיפה מינהלית, בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של הוראות שבחוק ובפקודה, זאת כנגד עוסק, מעבדה או יבואן.
התראה מינהלית
הממונה על התקינה רשאי להודיע למפר על כוונתו להטיל עליו עיצום כספי או במקום זאת, למסור למפר התראה מינהלית. זאת בנסיבות בהן קיים חשד שהמפר, שהוא עוסק, יבואן או מעבדה, הפרו הוראה מההוראות המפורטות בפרק ט' בחוק התקנים, או בסעיפים 14א-14יז לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש].
בהתראה המינהלית ניתנת למפר אזהרה כי עליו להפסיק הפרה של הוראה מהוראות החוק או הפקודה, המפורטת מעלה, שאם לא כן יוטל עליו עיצום כספי בשל הפרה נמשכת או חוזרת.
התראה מינהלית מאפשרת למפר לתקן את ההפרה בלא שיוטל עליו עיצום כספי.
מפר שנמסרה לו התראה מינהלית, רשאי לפנות לממונה עיצומים בכתב, תוך 45 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל אחת מסיבות אלה:
- המפר לא ביצע את ההפרה
- שהמעשה שביצע המפר, המפורט בהתראה, אינו מהווה הפרה.
לאחר קבלת בקשה לביטול ההתראה המינהלית, הממונה רשאי לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה.
בנסיבות בהן מפר ממשיך בהפרה, אף שקיבל התראה מינהלית, תימסר לו דרישת לתשלום עיצום כספי בשל הפרה נמשכת ואם חזר והפר את אותה הוראה, תוך שנתיים מיום שנמסרה לו ההתראה, תימסר לו הודעה על כוונה לחייבו בתשלום עיצום כספי בשל הפרה חוזרת.
זכות ערעור לבית המשפט
על החלטת הממונה על התקינה שלא לבטל את ההתראה המינהלית, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.
הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.
עיצום כספי
הממונה על התקינה רשאי להטיל עיצום כספי על מפר שהיה יסוד סביר שהפר הוראה מהוראות סעיף 16א בחוק התקנים או סעיף 14א בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]. מפר הוא עוסק (כהגדרתו בסעיף חוק התקנים), יבואן או מעבדה (לפי חוק התקנים או פקודת היבוא והיצוא, לפי העניין).
החליט הממונה על התקינה להטיל על המפר עיצום כספי, תשלח למפר הודעה על כוונת חיוב, הכוללת דרישת תשלום שבה מפורטים: המעשה או המחדל המהווים הפרה, סכום העיצום והמועד לתשלומו וכן שובר תשלום, זכותו של המפר לטעון טענותיו וכן הוראות לעניין הפרה נמשכת והפרה חוזרת.
זכות טיעון
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב, רשאי לפנות לממונה על התקינה בכתב ולטעון את טענותיו לביטול או הפחתת סכום העיצום. המפר יצרף מסמכים ואסמכתאות התומכים בטענותיו.
המפר ימסור לממונה על התקינה את טיעוניו בתוך 45 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת החיוב. הממונה על התקינה רשאי, לאחר קבלת בקשה מנומקת בכתב מאת המפר, להאריך זמן להגשת הטיעונים ב-45 ימים נוספים.
הממונה על התקינה יבחן בקשת המפר וימסור לו את החלטתו בהתאם לממצאים.
בחר המפר שלא להגיש את טענותיו להודעה על כוונת חיוב, תהפוך ההודעה לדרישת תשלום.
זכות ערעור לבית המשפט
על החלטת הממונה על התקינה שלא להפחית את סכום העיצום הכספי או לבטלו, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.
הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.
פרסום הטלת העיצום הכספי
בהתאם להוראות החוק והפקודה הממונה על התקינה יפרסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה, את הפרטים הבאים:
- דבר הטלת העיצום הכספי;
- מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;
- סכום העיצום הכספי שהוטל;
- אם הופחת סכום העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;
- פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין;
- שמו של המפר – אם הוא תאגיד (הממונה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור).
- הגשת ערעור על דרישת תשלום ותוצאותיו.
הפרסום יופיע באתר האינטרנט של משרד הכלכלה למשך ארבע שנים בעניין מפר שהוא תאגיד, ובעניין מפר שהוא יחיד למשך שנתיים.
סכומי העיצום הכספי
חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא קובעים כל אחד שלושה סוגים של עיצומים, בהתאם לסוג ההפרה. בחלק מהעיצומים ישנו מדרג, ובו נקבע סכום עיצום למפר יחיד וסכום מוגדל למפר שהוא תאגיד.
עיצומים בחוק התקנים
- עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(א)
- עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב)
- עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב1)
עיצומים בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]
- עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(א)
- עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ב)
- עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ג)
לעיצום כספי שלא שולם במועד מתווספים הפרשי הצמדה וריבית, עבור התקופה שמהיום שנקבע לתשלום ועד לתשלום בפועל.
עדכון סכום העיצום הכספי
סכום העיצום הכספי מתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה, בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן לעומת המדד השנה שקדמה לו. להלן סכומי העיצום הכספי אשר יעודכנו בכל שנה בהתאם לשינויי המדדים:
גובה העיצום בהתאם לחוק התקנים
סעיף חוק | 16 א(א) | 16 א(א) | 16 א(ב) | 16 א(ב) | 16א(ב1) | 16א(א1) | 16א(א1) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
המועד הקובע* | 30.4.2014 | 30.4.2014 | 30.4.2014 | 30.4.2014 | 1.1.2017 | 1.6.2022 | 1.6.2022 |
סכום בחוק | 10,000 | 25,000 | 5,000 | 15,000 | 50,000 | 10,000 | 25,000 |
שנה | יחיד | תאגיד | יחיד | תאגיד | מעבדה מאושרת | יחיד | תאגיד |
2021 | 10,030 | 25,070 | 5,010 | 15,040 | 50,450 | ||
2022 | 10,270 | 25,670 | 5,130 | 15,400 | 51,660 | 10,000 | 25,000 |
2023 | 10,810 | 27,030 | 5,400 | 16,210 | 54,390 | 10,270 | 25,670 |
2024 | 11,170 | 27,930 | 5,580 | 16,750 | 56,210 | 10,610 | 26,530 |
גובה העיצום בהתאם לפקודת היבוא והיצוא
סעיף חוק | 14א(א) | 14א(א) | 14א(ב) | 14א(ב) | 14א(ג) |
---|---|---|---|---|---|
המועד הקובע* | 15.5.2018 | 15.5.2018 | 15.5.2018 | 15.5.2018 | 15.5.2018 |
סכום בחוק | 5,000 | 15,000 | 10,000 | 25,000 | 50,000 |
שנה | יחיד | תאגיד | יחיד | תאגיד | מעבדת בדיקה |
2021 | 4,990 | 14,960 | 9,970 | 24,930 | 49,850 |
2022 | 5,110 | 15,320 | 10,210 | 25,530 | 51,050 |
2023 | 5,380 | 16,130 | 10,750 | 26,880 | 53,740 |
2024 | 5,560 | 16,670 | 11,110 | 27,780 | 55,540 |
* המועד הקובע הינו המועד בו נכנס החיקוק לתוקף.
עיצום כספי מוגדל
הפרה נמשכת או חוזרת
עקב הפרה נמשכת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, סכום העיצום הכספי גדל בשיעור של 2%, עבור כל יום שבו נמשכת ההפרה.
עקב הפרה חוזרת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, שבוצעה תוך שנתיים ממועד ביצועה של הפרה קודמת שבגינה הוטל עיצום כספי, או שבגינה המפר הורשע בביצוע עבירה פלילית, מוכפל סכום העיצום הכספי.
הפרה בנסיבות מחמירות
כאשר העוסק הפר הוראה הנוגעת למספר רב במיוחד של מצרכים, יוטל עיצום כספי ששיעורו פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.
עיצום כספי בסכום מופחת
ממונה עיצומים אינו רשאי להטיל עיצום כספי נמוך מהקבוע בחוק ובפקודה, אלא בתנאים ולפי הוראות שנקבעו בתקנות.
לפי תקנות התקנים ותקנות היבוא והיצוא ניתן להפחית את סכומי העיצום הכספי בשיעורים אלה, אם התקיימה אחת או יותר מהנסיבות הבאות:
- המפר לא הפר כל הוראה מהוראות הפקודה או לפיה בשלוש השנים שקדמו להפרה – הפחתה של 20 אחוזים; לא הפר את אותה הוראה בשלוש שנים שקדמו להפרה – הפחתה של 10 אחוזים;
- המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה – הפחתה של 30 אחוזים;
- המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של הממונה על התקינה – הפחתה של 20 אחוזים.
- ראה הממונה לגבי מפר שהוא יחיד, שההפרה נגרמה בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה של העיצום הכספי או שהתקיימו נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, רשאי הוא להפחית למפר את סכום העיצום הכספי בשיעור של 35 אחוזים.
אם התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות מהרשימה שלעיל, רשאי הממונה על התקינה להפחית למפר מסכום העיצום הכספי את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות במצטבר.
שיעור ההפחתה המצטבר לא יעלה על 90 אחוזים מסכום העיצום הכספי הקבוע בשל ראשונה, ועל 85 אחוזים ממנו, אם היתה זו הפרה שאיננה הפרה ראשונה.
דוגמה:
מפר שהוטל עליו עיצום כספי לפי סעיף 16א(א) לחוק, על סך של 10,000 ₪.
המפר לא הפר כל הוראה מהוראות הפקודה או לפיה בשלוש השנים שקדמו להפרה – הפחתה של 20 אחוזים
10,000*0.2= 2,000 ₪
המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה – הפחתה של 30 אחוזים
10,000*0.3= 3,000 ₪
סכום ההפרה לאחר ההפחתות = 10,000-2,000-3,000 = 5,000 ₪
הפחתה בשל התחשבות במחזור עסקאות
אם מצא הממונה על התקינה שסכום העיצום הכספי עולה על 5 אחוזים ממחזור העסקאות של המפר, רשאי הוא להפחית את הסכום ל-5 אחוזים ממחזור העסקאות שלו.
מפר המבקש הפחתה לפי הוראה זו, יגיש לממונה אישור לעניין גובה מחזור העסקאות שלו (בהתאם לאישורים המנויים בתקנות), בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי.
עיצום כספי ואחריות פלילית
תשלום עיצום כספי או המצאת התראה מינהלית, לפי פרק זה, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 16א או בסעיף 14א לפקודה, המהווה עבירה.
אם מסר הממונה למפר הודעה על כוונת חיוב או המציא לו התראה מינהלית, בשל הפרה המהווה עבירה, לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות או ראיות חדשות המצדיקות זאת.
אם נתגלו עובדות או ראיות חדשות שהצדיקו הגשת כתב אישום בשל הפרה, והוגש כתב אישום כנגד המפר לאחר שהמפר שילם עיצום כספי – יוחזר לו הסכום ששולם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו ועד יום החזרתו.
דוגמה:
ניתן להגיש כתב אישום כנגד מפר שיצר מוצר שלא עומד בתקן רשמי, אף אם הוא שילם, עקב כך, עיצום כספי וזאת בתנאי שהתגלו עובדות או ראיות חדשות שהצדיקו הגשת כתב אישום. בנסיבות אלה העיצום הכספי ששולם על ידי המפר יוחזר לו בתוספת ריבית והפרשי הצמדה.
קבצים להורדה
אולי יעניין אותך גם...
- בקרת שכר לעובדי קבלן: אתגרים ופתרונות
- שאלות & תשובות בנושאי רשות המסים
- רפורמת בעל עסק זעיר יוצאת לדרך
- דגשים כלליים להעסקת עובדים זרים בישראל
- בקרת שכר: הפתרון המושלם לניהול חכם, חיסכון והגדלת בארגונים
- ניהול קשרי לקוחות בארגונים
- בקרת שכר בארגונים: פתרונות מתקדמים לניהול המשאב האנושי
- הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות
- משרד העבודה - פודקאסט שעובדים ומעסיקים חייבים להאזין לו!
- מדריך למיסוי חברות: איך להקטין את תשלומי המס השנתיים?
עובדי קבלן מהווים חלק משמעותי בכוח העבודה במגזרים רבים, החל מתעשייה ועד שירותים. מודל העסקה זה מספק גמישות...
מבוא רשות המסים בישראל היא האחראית על גביית מסים במדינה וניהול מערכת המיסוי המורכבת. תפקידה של רשות המסים...
רפורמת "בעל עסק זעיר": הקלה של לעסקים קטנים רפורמת "בעל עסק זעיר" נועדה לפשט את תהליך...
כיצד מתחילים להעסיק עובד זר? כדי להעסיק עובד זר בישראל יש לקבל היתר מרשות האוכלוסין וההגירה. טפסים לקבלת...
מבוא: חשיבות בקרת השכר בעולם הארגונים ניהול תקין של מערך השכר בארגון הוא מהתהליכים המורכבים והרגישים...
החשיבות של קשרי לקוחות בעולם העסקי המודרני ניהול קשרי לקוחות (CRM – Customer Relationship Management)...
מבוא: חשיבות בקרת שכר בניהול ארגונים ניהול הוצאות השכר בארגונים הוא תהליך מרכזי וקריטי להבטחת התנהלות...
חובת הודעה מוקדמת מעסיקים המבקשים לפטר עובדים, וכן עובדים המעוניינים להתפטר מעבודתם, חייבים להודיע על...
משרד העבודה משיק פודקאסט חדש, ובכל פרק נביא לכם טיפים מעשיים ומידע בעל ערך, ותקבלו מאנשי המקצוע תשובות...
מבוא חבות המס השנתית מהווה מרכיב חשוב בניהול הפיננסי של כל חברה, וניהול חכם של המס יכול לחסוך לחברות...