תפריט מכללת ידע

דף הבית » דיני עבודה » אכיפה » עיצומים כספיים והתראות מינהליות – תקינה

מאמרים חדשים

מהלך תקופת העבודה – המדריך המלא

מהלך תקופת העבודה תקופת העבודה חלק מרכזית ומשמעותי בחיי כל עובד, ומלווה באינספור היבטים, זכויות

קרא עוד »
מאמרים – עודכנו לאחרונה

זכות לביטוח פנסיוני חובה ("פנסיה")

משנת 2008 ואילך, חלה חובה לבטח את כלל העובדים במשק בביטוח פנסיוני. ההפרשות לביטוח פנסיוני מחושבות

קרא עוד »
קטגוריות
ארכיון
נובמבר 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

עיצומים כספיים והתראות מינהליות – תקינה

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מוסמך לקיים הליכי בירור וחקירה בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של ההוראות בחוק התקנים, התשי"ג-1953 ובפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979. החוק והפקודה מסמיכים את הממונה לנקוט בהליכי אכיפה מינהלית, בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של הוראות שבחוק ובפקודה, זאת כנגד עוסק, מעבדה או יבואן.

התראה מינהלית

הממונה על התקינה רשאי להודיע למפר על כוונתו להטיל עליו עיצום כספי או במקום זאת, למסור למפר התראה מינהלית. זאת בנסיבות בהן קיים חשד שהמפר, שהוא עוסק, יבואן או מעבדה, הפרו הוראה מההוראות המפורטות בפרק ט' בחוק התקנים, או בסעיפים 14א-14יז לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש].

בהתראה המינהלית ניתנת למפר אזהרה כי עליו להפסיק הפרה של הוראה מהוראות החוק או הפקודה, המפורטת מעלה, שאם לא כן יוטל עליו עיצום כספי בשל הפרה נמשכת או חוזרת.

התראה מינהלית מאפשרת למפר לתקן את ההפרה בלא שיוטל עליו עיצום כספי.

מפר שנמסרה לו התראה מינהלית, רשאי לפנות לממונה עיצומים בכתב, תוך 45 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל אחת מסיבות אלה:

  • המפר לא ביצע את ההפרה
  • שהמעשה שביצע המפר, המפורט בהתראה, אינו מהווה הפרה.

לאחר קבלת בקשה לביטול ההתראה המינהלית, הממונה רשאי לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה.

בנסיבות בהן מפר ממשיך בהפרה, אף שקיבל התראה מינהלית, תימסר לו דרישת לתשלום עיצום כספי בשל הפרה נמשכת ואם חזר והפר את אותה הוראה, תוך שנתיים מיום שנמסרה לו ההתראה, תימסר לו הודעה על כוונה לחייבו בתשלום עיצום כספי בשל הפרה חוזרת.

זכות ערעור לבית המשפט

על החלטת הממונה על התקינה שלא לבטל את ההתראה המינהלית, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.

הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.

עיצום כספי

הממונה על התקינה רשאי להטיל עיצום כספי על מפר שהיה יסוד סביר שהפר הוראה מהוראות סעיף 16א בחוק התקנים או סעיף 14א בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]. מפר הוא עוסק (כהגדרתו בסעיף חוק התקנים), יבואן או מעבדה (לפי חוק התקנים או פקודת היבוא והיצוא, לפי העניין).

החליט הממונה על התקינה להטיל על המפר עיצום כספי, תשלח למפר הודעה על כוונת חיוב, הכוללת דרישת תשלום שבה מפורטים: המעשה או המחדל המהווים הפרה, סכום העיצום והמועד לתשלומו וכן שובר תשלום, זכותו של המפר לטעון טענותיו וכן הוראות לעניין הפרה נמשכת והפרה חוזרת.

זכות טיעון

מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב, רשאי לפנות לממונה על התקינה בכתב ולטעון את טענותיו לביטול או הפחתת סכום העיצום. המפר יצרף מסמכים ואסמכתאות התומכים בטענותיו. 

המפר ימסור לממונה על התקינה את טיעוניו בתוך 45 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת החיוב. הממונה על התקינה רשאי, לאחר קבלת בקשה מנומקת בכתב מאת המפר, להאריך זמן להגשת הטיעונים ב-45 ימים נוספים.  

הממונה על התקינה יבחן בקשת המפר וימסור לו את החלטתו בהתאם לממצאים.

בחר המפר שלא להגיש את טענותיו להודעה על כוונת חיוב, תהפוך ההודעה לדרישת תשלום. 

זכות ערעור לבית המשפט

על החלטת הממונה על התקינה שלא להפחית את סכום העיצום הכספי או לבטלו, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.

הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.

פרסום הטלת העיצום הכספי

בהתאם להוראות החוק והפקודה הממונה על התקינה יפרסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה, את הפרטים הבאים:

  • דבר הטלת העיצום הכספי;
  • מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;
  • סכום העיצום הכספי שהוטל;
  • אם הופחת סכום העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;
  • פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין;
  • שמו של המפר – אם הוא תאגיד (הממונה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור).
  • הגשת ערעור על דרישת תשלום ותוצאותיו.

הפרסום יופיע באתר האינטרנט של משרד הכלכלה למשך ארבע שנים בעניין מפר שהוא תאגיד, ובעניין מפר שהוא יחיד למשך שנתיים.

סכומי העיצום הכספי

חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא קובעים כל אחד שלושה סוגים של עיצומים, בהתאם לסוג ההפרה. בחלק מהעיצומים ישנו מדרג, ובו נקבע סכום עיצום למפר יחיד וסכום מוגדל למפר שהוא תאגיד.

עיצומים בחוק התקנים

  • עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(א)
  • עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב)
  • עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב1)

עיצומים בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]

  • עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(א)
  • עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ב)
  • עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ג)

לעיצום כספי שלא שולם במועד מתווספים הפרשי הצמדה וריבית, עבור התקופה שמהיום שנקבע לתשלום ועד לתשלום בפועל.

עדכון סכום העיצום הכספי

סכום העיצום הכספי מתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה, בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן לעומת המדד השנה שקדמה לו. להלן סכומי העיצום הכספי אשר יעודכנו בכל שנה בהתאם לשינויי המדדים:

גובה העיצום בהתאם לחוק התקנים

סעיף חוק16 א(א)16 א(א)16 א(ב)16 א(ב)16א(ב1)16א(א1)16א(א1)
המועד  הקובע*30.4.201430.4.201430.4.201430.4.20141.1.20171.6.20221.6.2022
סכום בחוק10,00025,0005,00015,00050,00010,00025,000
שנהיחידתאגידיחידתאגידמעבדה מאושרתיחידתאגיד
202110,03025,0705,01015,04050,450  
202210,27025,6705,13015,40051,66010,00025,000
202310,81027,0305,40016,21054,39010,27025,670
2024 11,17027,9305,58016,750 56,21010,61026,530

 

גובה העיצום בהתאם לפקודת היבוא והיצוא

סעיף חוק14א(א)14א(א)14א(ב)14א(ב)14א(ג)
המועד  הקובע*15.5.201815.5.201815.5.201815.5.201815.5.2018
סכום בחוק5,00015,00010,00025,00050,000
שנה יחידתאגיד יחידתאגידמעבדת בדיקה
20214,99014,9609,97024,93049,850
20225,11015,32010,21025,53051,050
20235,38016,13010,75026,88053,740
20245,56016,670 11,11027,78055,540

* המועד הקובע הינו המועד בו נכנס החיקוק לתוקף.

עיצום כספי מוגדל

הפרה נמשכת או חוזרת

עקב הפרה נמשכת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, סכום העיצום הכספי גדל בשיעור של 2%, עבור כל יום שבו נמשכת ההפרה.

עקב הפרה חוזרת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, שבוצעה תוך שנתיים ממועד ביצועה של הפרה קודמת שבגינה הוטל עיצום כספי, או שבגינה המפר הורשע בביצוע עבירה פלילית, מוכפל סכום העיצום הכספי.

הפרה בנסיבות מחמירות

כאשר העוסק הפר הוראה הנוגעת למספר רב במיוחד של מצרכים, יוטל עיצום כספי ששיעורו פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.

קבצים להורדה

אולי יעניין אותך גם...

תכנון מס (1)
מדריך למיסוי חברות: איך להקטין את תשלומי המס השנתיים?

מבוא חבות המס השנתית מהווה מרכיב חשוב בניהול הפיננסי של כל חברה, וניהול חכם של המס יכול לחסוך לחברות...

תכנון מס (2)
תכנון מס אפקטיבי לעסקים קטנים ובינוניים

מבוא תכנון מס אפקטיבי לעסקים קטנים ובינוניים – כלי חשוב לשמירה על רווחיות ניהול עסק קטן או בינוני מציב...

2025
מדריך מיצוי זכויות לתחילת השנה האזרחית - 2025

מדריך זה מרכז מספר פעולות שכדאי לבצע בשלושת החודשים הראשונים של כל שנה אזרחית, כדי ליהנות מהטבות, פטורים...

2024
מדריך מיצוי זכויות לקראת סוף השנה האזרחית - 2024

לקראת סוף שנת המס אתם יכולים לחסוך הרבה כסף מדריך זה מרכז את הזכויות שניתן לממש באמצעות מספר צעדים פשוטים...

בודק שכר מוסמך
בודק שכר מוסמך: שכבת ההגנה של המעסיקים מפני הפרות חוק ותביעות משפטיות

דיני עבודה בישראל מהווים תשתית חשובה לניהול מערכת יחסי העבודה בין מעסיקים לעובדים. חוקים אלו נועדו להגן...

עדכונים אחרונים
דיני עבודה: עדכונים אחרונים

תחום דיני העבודה בישראל הוא אחד התחומים המורכבים והמשתנים באופן תדיר במערכת המשפטית. החקיקה, התקנות והפסיקה...

שנה טובה
ראש השנה 2024

ראש השנה תשפ”ה (2025-2024) חל ביום ה’ 03.10.2024 וביום ו’ 04.10.2024 דף זה מרכז את זכויות העובדים וזכויות...

בקרת שכר
מניעת טעויות שכר: כיצד להימנע מטעויות יקרות ולשמור על שביעות רצון העובדים?

טעויות שכר הן תופעה נפוצה בעולם העבודה, העלולות להתרחש בכל ארגון, קטן כגדול. טעויות אלו יכולות להוביל...

בקרת שכר
למה העסק שלך צריך בקרת שכר?

מבוא ניהול שכר הוא אחד ההיבטים הקריטיים ביותר בכל עסק, קטן כגדול. הוא כולל חישוב, עיבוד ותשלום שכר לעובדים,...

ניהול תביעות עובדים מדריך למעסיקים
ניהול תביעות עובדים: מדריך למעסיקים

מבוא ניהול תביעות עובדים הוא נושא מרכזי ורגיש עבור כל מעסיק. מדובר בתחום שמחייב הבנה עמוקה של דיני העבודה,...

    תוכן עניינים