תפריט מכללת ידע

דף הבית » דיני עבודה » אכיפה » עיצומים כספיים והתראות מינהליות – תקינה

מאמרים חדשים
מאמרים – עודכנו לאחרונה

הלנת שכר

הלנת שכר היא מצב שבו מעסיק אינו משלם לעובד את שכרו בזמן או לא מעביר

קרא עוד »

חופשה ללא תשלום

חופשה ללא תשלום (חל"ת) היא כלי משמעותי במערכת יחסי העבודה, המספק לעובדים אפשרות להפסיק את

קרא עוד »

זכויות העובדת לאחר לידה

עובדת שילדה זכאית לחופשת לידה, מלאה או חלקית, כתלות בותק שצברה לפני חופשת הלידה. בתנאים

קרא עוד »
קטגוריות
ארכיון
דצמבר 2024
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

עיצומים כספיים והתראות מינהליות – תקינה

הממונה על התקינה

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מוסמך לקיים הליכי בירור וחקירה בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של ההוראות בחוק התקנים, התשי"ג-1953 ובפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979. החוק והפקודה מסמיכים את הממונה לנקוט בהליכי אכיפה מינהלית, בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של הוראות שבחוק ובפקודה, זאת כנגד עוסק, מעבדה או יבואן.

התראה מינהלית

הממונה על התקינה רשאי להודיע למפר על כוונתו להטיל עליו עיצום כספי או במקום זאת, למסור למפר התראה מינהלית. זאת בנסיבות בהן קיים חשד שהמפר, שהוא עוסק, יבואן או מעבדה, הפרו הוראה מההוראות המפורטות בפרק ט' בחוק התקנים, או בסעיפים 14א-14יז לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש].

בהתראה המינהלית ניתנת למפר אזהרה כי עליו להפסיק הפרה של הוראה מהוראות החוק או הפקודה, המפורטת מעלה, שאם לא כן יוטל עליו עיצום כספי בשל הפרה נמשכת או חוזרת.

התראה מינהלית מאפשרת למפר לתקן את ההפרה בלא שיוטל עליו עיצום כספי.

מפר שנמסרה לו התראה מינהלית, רשאי לפנות לממונה עיצומים בכתב, תוך 45 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל אחת מסיבות אלה:

  • המפר לא ביצע את ההפרה
  • שהמעשה שביצע המפר, המפורט בהתראה, אינו מהווה הפרה.

לאחר קבלת בקשה לביטול ההתראה המינהלית, הממונה רשאי לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה.

בנסיבות בהן מפר ממשיך בהפרה, אף שקיבל התראה מינהלית, תימסר לו דרישת לתשלום עיצום כספי בשל הפרה נמשכת ואם חזר והפר את אותה הוראה, תוך שנתיים מיום שנמסרה לו ההתראה, תימסר לו הודעה על כוונה לחייבו בתשלום עיצום כספי בשל הפרה חוזרת.

זכות ערעור לבית המשפט

על החלטת הממונה על התקינה שלא לבטל את ההתראה המינהלית, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.

הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.

עיצום כספי

הממונה על התקינה רשאי להטיל עיצום כספי על מפר שהיה יסוד סביר שהפר הוראה מהוראות סעיף 16א בחוק התקנים או סעיף 14א בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]. מפר הוא עוסק (כהגדרתו בסעיף חוק התקנים), יבואן או מעבדה (לפי חוק התקנים או פקודת היבוא והיצוא, לפי העניין).

החליט הממונה על התקינה להטיל על המפר עיצום כספי, תשלח למפר הודעה על כוונת חיוב, הכוללת דרישת תשלום שבה מפורטים: המעשה או המחדל המהווים הפרה, סכום העיצום והמועד לתשלומו וכן שובר תשלום, זכותו של המפר לטעון טענותיו וכן הוראות לעניין הפרה נמשכת והפרה חוזרת.

זכות טיעון

מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב, רשאי לפנות לממונה על התקינה בכתב ולטעון את טענותיו לביטול או הפחתת סכום העיצום. המפר יצרף מסמכים ואסמכתאות התומכים בטענותיו. 

המפר ימסור לממונה על התקינה את טיעוניו בתוך 45 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת החיוב. הממונה על התקינה רשאי, לאחר קבלת בקשה מנומקת בכתב מאת המפר, להאריך זמן להגשת הטיעונים ב-45 ימים נוספים.  

הממונה על התקינה יבחן בקשת המפר וימסור לו את החלטתו בהתאם לממצאים.

בחר המפר שלא להגיש את טענותיו להודעה על כוונת חיוב, תהפוך ההודעה לדרישת תשלום. 

זכות ערעור לבית המשפט

על החלטת הממונה על התקינה שלא להפחית את סכום העיצום הכספי או לבטלו, ניתן לערער בפני בית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.

הערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר החלטת הממונה.

פרסום הטלת העיצום הכספי

בהתאם להוראות החוק והפקודה הממונה על התקינה יפרסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה, את הפרטים הבאים:

  • דבר הטלת העיצום הכספי;
  • מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;
  • סכום העיצום הכספי שהוטל;
  • אם הופחת סכום העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;
  • פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין;
  • שמו של המפר – אם הוא תאגיד (הממונה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור).
  • הגשת ערעור על דרישת תשלום ותוצאותיו.

הפרסום יופיע באתר האינטרנט של משרד הכלכלה למשך ארבע שנים בעניין מפר שהוא תאגיד, ובעניין מפר שהוא יחיד למשך שנתיים.

סכומי העיצום הכספי

חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא קובעים כל אחד שלושה סוגים של עיצומים, בהתאם לסוג ההפרה. בחלק מהעיצומים ישנו מדרג, ובו נקבע סכום עיצום למפר יחיד וסכום מוגדל למפר שהוא תאגיד.

עיצומים בחוק התקנים

  • עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(א)
  • עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב)
  • עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 16א(ב1)

עיצומים בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש]

  • עיצום 1: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(א)
  • עיצום 2: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ב)
  • עיצום 3: עיצום בשל הפרת הוראה לפי סעיף 14א(ג)

לעיצום כספי שלא שולם במועד מתווספים הפרשי הצמדה וריבית, עבור התקופה שמהיום שנקבע לתשלום ועד לתשלום בפועל.

עדכון סכום העיצום הכספי

סכום העיצום הכספי מתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה, בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן לעומת המדד השנה שקדמה לו. להלן סכומי העיצום הכספי אשר יעודכנו בכל שנה בהתאם לשינויי המדדים:

גובה העיצום בהתאם לחוק התקנים

סעיף חוק16 א(א)16 א(א)16 א(ב)16 א(ב)16א(ב1)16א(א1)16א(א1)
המועד  הקובע*30.4.201430.4.201430.4.201430.4.20141.1.20171.6.20221.6.2022
סכום בחוק10,00025,0005,00015,00050,00010,00025,000
שנהיחידתאגידיחידתאגידמעבדה מאושרתיחידתאגיד
202110,03025,0705,01015,04050,450  
202210,27025,6705,13015,40051,66010,00025,000
202310,81027,0305,40016,21054,39010,27025,670
2024 11,17027,9305,58016,750 56,21010,61026,530

גובה העיצום בהתאם לפקודת היבוא והיצוא

סעיף חוק14א(א)14א(א)14א(ב)14א(ב)14א(ג)
המועד  הקובע*15.5.201815.5.201815.5.201815.5.201815.5.2018
סכום בחוק5,00015,00010,00025,00050,000
שנה יחידתאגיד יחידתאגידמעבדת בדיקה
20214,99014,9609,97024,93049,850
20225,11015,32010,21025,53051,050
20235,38016,13010,75026,88053,740
20245,56016,670 11,11027,78055,540

* המועד הקובע הינו המועד בו נכנס החיקוק לתוקף.

עיצום כספי מוגדל

הפרה נמשכת או חוזרת

עקב הפרה נמשכת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, סכום העיצום הכספי גדל בשיעור של 2%, עבור כל יום שבו נמשכת ההפרה.

עקב הפרה חוזרת של הוראה שבחוק התקנים או בפקודת היבוא והיצוא, שבוצעה תוך שנתיים ממועד ביצועה של הפרה קודמת שבגינה הוטל עיצום כספי, או שבגינה המפר הורשע בביצוע עבירה פלילית, מוכפל סכום העיצום הכספי.

הפרה בנסיבות מחמירות

כאשר העוסק הפר הוראה הנוגעת למספר רב במיוחד של מצרכים, יוטל עיצום כספי ששיעורו פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.

קבצים להורדה

אולי יעניין אותך גם...

בקרת שכר (5)
בקרת שכר לעובדי קבלן: אתגרים ופתרונות

עובדי קבלן מהווים חלק משמעותי בכוח העבודה במגזרים רבים, החל מתעשייה ועד שירותים. מודל העסקה זה מספק גמישות...

מס הכנסה
שאלות & תשובות בנושאי רשות המסים

מבוא רשות המסים בישראל היא האחראית על גביית מסים במדינה וניהול מערכת המיסוי המורכבת. תפקידה של רשות המסים...

רפורמת-בעל-עסק-זעיר-2048x652
רפורמת בעל עסק זעיר יוצאת לדרך

רפורמת "בעל עסק זעיר": הקלה של לעסקים קטנים רפורמת "בעל עסק זעיר" נועדה לפשט את תהליך...

עובד זר
דגשים כלליים להעסקת עובדים זרים בישראל

כיצד מתחילים להעסיק עובד זר? כדי להעסיק עובד זר בישראל יש לקבל היתר מרשות האוכלוסין וההגירה.  טפסים לקבלת...

בקרת שכר
בקרת שכר: הפתרון המושלם לניהול חכם, חיסכון והגדלת בארגונים

מבוא: חשיבות בקרת השכר בעולם הארגונים ניהול תקין של מערך השכר בארגון הוא מהתהליכים המורכבים והרגישים...

קשרי לקוחות2
ניהול קשרי לקוחות בארגונים

החשיבות של קשרי לקוחות בעולם העסקי המודרני ניהול קשרי לקוחות (CRM – Customer Relationship Management)...

בקרת שכר בארגונים
בקרת שכר בארגונים: פתרונות מתקדמים לניהול המשאב האנושי

מבוא: חשיבות בקרת שכר בניהול ארגונים ניהול הוצאות השכר בארגונים הוא תהליך מרכזי וקריטי להבטחת התנהלות...

תקופת ההודעה המוקדמת
הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

חובת הודעה מוקדמת ​מעסיקים המבקשים לפטר עובדים, וכן עובדים המעוניינים להתפטר מעבודתם, חייבים להודיע על...

פודקאסט
משרד העבודה - פודקאסט שעובדים ומעסיקים חייבים להאזין לו!

משרד העבודה משיק פודקאסט חדש, ובכל פרק נביא לכם טיפים מעשיים ומידע בעל ערך, ותקבלו מאנשי המקצוע תשובות...

תכנון מס (1)
מדריך למיסוי חברות: איך להקטין את תשלומי המס השנתיים?

מבוא חבות המס השנתית מהווה מרכיב חשוב בניהול הפיננסי של כל חברה, וניהול חכם של המס יכול לחסוך לחברות...

    תוכן עניינים